HEB JE JEZELF WEL EENS AFGEVRAAGD WAT JOU SUCCESVOL MAAKT ALS MANAGER?
Het beroep manager past je als een jas. Jouw talent maakt dat je er goed in bent: mensen aansturen, motiveren, de juiste teamleden selecteren op competenties, ervoor zorgen dat ze samen een resultaat neerzetten. Heb je jezelf wel eens afgevraagd wat jou succesvol maakt als manager?
Hieronder geven we de meest gemaakte fouten van managers volgens teamleden. Dit gaat uiteraard niet over jou.
1. Controle
Het zal geen verrassing voor je zijn, met stip op de eerste plek staat het ‘micromanagen’, oftewel het controleren en je richten op onbenullige details. Leiders die mensen, besluiten en processen controleren en daarmee domineren. Zij leiden vanuit wantrouwen en een gebrek aan visie. Als je een team wil demotiveren, is dit de snelste weg. Het doodt onherroepelijk de creativiteit en het vertrouwen in jou als leider. Een tip als je zelf moeite hebt met loslaten: schrijf eens op wat je visie is op leiderschap. Wat vind je belangrijk? Wat wil je achterlaten en overbrengen aan teamleden? Probeer dan eens te kijken naar je acties. Zet elke dag een kleine stap in de richting van loslaten en vertrouwen.
2. Veel praten
In de vergelijking met een voetbalteam is het alsof jij als coach bij elke actie het veld oprent en de bal afpakt. Als je alles het beste weet, vernietig je de teamkracht. Uit onderzoek blijkt dat met het eenzijdig aan het woord zijn van enkele teamleden/manager de collectieve intelligentie exponentieel daalt. En dit terwijl de collectieve intelligentie juist de reden is dat een team de x-factor bezit en bergen kan verzetten. Een tip: probeer de neiging om altijd gelijk te willen hebben eens te relativeren. Voorzeggen en dicteren hoe iets moet, zal een team nooit creatiever maken.
3. Slecht luisteren
Iets willen delen met jou geeft blijk van betrokkenheid en de wil en drive om er samen iets van te maken. Een manager die dit zonde vindt van zijn of haar tijd is niet goed bezig. De kans is groot dat je als voorbeeld ook een signaal uitzendt dat niemand echt naar elkaar hoeft te luisteren. Het resulteert in teamleden die functioneren als eilandjes en niet echt samenwerken. Oprechte aandacht toont respect voor mensen uit alle gelederen, functies en rollen, een gevoel van nieuwsgierigheid naar hen en wat hen drijft en zelfs een zekere mate van nederigheid siert de manager die dit werkelijk begrijpt.
4. Desinteresse
Het investeren in de individuele teamleden en tonen dat je hen belangrijk vindt is essentieel. Om excellente resultaten te krijgen met je team, moet je teamleden ook beschouwen als de zeer belangrijke business partners die het zijn. Het is Richard Branson van Virgin die zegt:
“Train people well enough so they can leave, treat them well enough so they don’t want to.”
5. Geen zelfreflectie
Vraag het elke manager, vanuit de positie die een leider heeft is het lastig om kwetsbaar te zijn en soms zelf in de ‘revisie’ te gaan. Even zelf door de spreekwoordelijke wasstraat, met als inzet je eigen ontwikkeling als leider. Een manager die anderen op training stuurt, maar zelf blijft hangen in oud gedrag zonder veel zelfreflectie; pijnlijk. Een manager die roept en zelf niet het goede voorbeeld geeft.